torsdag 13 oktober 2011

Första gruppträffen

I förra veckan hade vi vår första gruppträff på Jennies arbetsplats. Ett otroligt inspirerande besök som resulterade i huvudvärk p.g.a alla intryck. Jag kunde känna i atmosfären att det var en Reggio inspirerad förskola jag kommit till och deras ateljé var jättemysig. Miljön i deras ateljé fick mig att känna att jag ville börja göra något kreativt på en gång. Miljön ska ju vara den tredje pedagogen och alla rum jag klev in i på förskolan talade om för mig vad jag kunde hitta på där.



Barnen på förskolan hade bl.a. gjort dinosaurier i lera, vilket var utifrån barnens önskan. Det är så jag anser att atelieristan ska arbeta. Lyssna till vad barnen är intresserade av och gör något kreativt och utforskande utifrån det. Jag anser att atelieristans roll på förskolan är jätteviktig. Barn kan utveckla så många delar hos sig själva genom skapandet. Tarja nämnde på sin föreläsning att kreativa lärandeprocesser föds, transformeras och modifieras i atliern. Stina Braxell skriver att barnen kan uppfylla flera av strävansmålen i Lpfö 98 med hjälp av bildskapandet. Oftast fastnar vi i att det enda mål som uppfylls genom bildskapandet är att barnen utvecklar sin skapande förmåga.

Med inspiration från Jennies förskola gjorde jag den kreativa sak som jag hängde i vår oinspirerade hall.


Det var en väldigt givande torsdagkväll förra veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar